szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az új Nolan-film londoni premierjét még előre is hozták egy órával, hogy a színészek is ott lehessenek, de a vetítést már nem várták meg, mert közben elkezdődött a sztrájk. A szabályok miatt a filmben szereplő Haumann Máté sem nyilatkozhat a produkcióról. A hollywoodi sztrájk miatt filmek bemutatója csúszhat, és munkahelyek vannak veszélyben.

Elég rendhagyó módon zajlott 2023 egyik legjobban várt szuperprodukciójának, az Oppenheimernek a londoni premierje csütörtökön. Chris Nolan új filmjének A-listás színészekben bővelkedő szereplőgárdája (köztük Cillian Murphy, Robert Downey Jr., Matt Damon, Emily Blunt és Florence Pugh) csak egy rövid időre jelent meg, még a vetítést sem várták meg, miután a hollywoodi művészek szakszervezete, a SAG-AFTRA (Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists) csütörtökön úgy döntött: csatlakozik a forgatókönyvírók májusban elkezdett sztrájkjához. A szervezetnek tagja 160 ezer filmes és tévés színész, így nem nehéz megjósolni, milyen következményekkel járhat ez a szórakoztatóiparra nézve.

Vörös szőnyeg sztárok nélkül?

Habár a forgatókönyvírók már 11 hete tüntetnek a Disney és a Netflix székházai előtt, érthető módon ez kevéssé befolyásolta a vörös szőnyeges eseményeket, egészen mostanáig. Az Oppenheimer londoni premierjét egyébként direkt azért hozta előre egy órával a Universal, hogy a sztrájk bejelentése előtt még felvonulhassanak a színészek - a sztrájkszabályok miatt ugyanis a promóció sem engedélyezett nekik, így például interjút sem adhatnak. Nolan azzal kommentálta a távozásukat, hogy "elmentek sztrájkolótáblákat írni". A Daily Mail fotói alapján Emily Blunt és Florence Pugh egy kicsit még el is érzékenyült, amikor elköszöntek a közönségtől.

Faramuci helyzet, de a sztrájk miatt a filmben Szilárd Leót alakító Haumann Máté sem adhat egyelőre interjút,

pedig próbáltuk őt elérni a tegnapi bemutatóval kapcsolatban.

A színészek a munkabeszüntetés mellett nem vesznek részt premiereken és filmfesztiválokon, nem mennek díjátadókra, és még a közösségi médiában sem népszerűsíthetik a produkciókat, amikben szerepelnek. A történésekre a szeptemberben esedékes Torontói Filmfesztivál szervezői is reagáltak: közleményük szerint folytatják a szervezést, ugyanakkor arra kérik az érintetteket, hogy ne hagyják abba a nyílt párbeszédet. Az augusztus végi Velencei Filmfesztiválnak július 25-én kellene bejelentenie a programját – bár ez valószínűleg nem borul, de ha a színészek nem tudnak rajta részt venni, akkor egy egészen másfajta esemény lesz, mint amit eddig megszokhattunk. Korábban egyébként már több hollywoodi vezető színész nyilvánvalóvá tette, hogy részt venne egy esetleges sztrájkban, többek között Meryl Streep és Jennifer Lawrence is aláírta az erről szóló nyílt levelet.

A stúdiók már korábban elkezdték átvariálni a naptárukat, ha pedig a sztrájkok elhúzódnak, a legnagyobb produkciók megjelenését is halasztani kell. Az érintett filmek között van a Deadpool 3., a Wicked, amiben Ariana Grande, Cynthia Erivo, Jonathan Bailey és Michelle Yeoh is játszik, illetve a Beetlejuice 2. és a Gladiátor 2. is. A Disney korábban bejelentette, hogy többek között a betervezett Avatar-, Star Wars- és Marvel-filmek is csúszni fognak.

Nem tudnak megegyezni

Fran Drescher, a SAG-AFTRA elnöke a csütörtöki sajtótájékoztatón (amin megszavazták a sztrájkot) arról beszélt elég szenvedélyes hangon, hogy a streaming és a mesterséges intelligencia teljesen felforgatta a szórakoztatóipar üzleti modelljét. „Egy nagyon kapzsi vállalkozás áldozatai vagyunk”, mondta. „Egy bizonyos ponton azt kell mondanunk: nem tűrjük tovább”, hozzátéve: ha most nem állnak ki magukért, mindannyian veszélybe kerülnek, „mert a gépek és a nagyvállalatok a helyünkre lépnek”. Michele Mulroney, az Amerikai Írószövetség alelnöke azt mondta, nem akarták, hogy idáig fajuljon a dolog, de szerinte a stúdiók nem voltak hajlandóak komolyan venni a tagjaik egzisztenciális igényeit.

A tiltakozás két fő oka a mesterséges intelligencia térnyerése és a streamingre való átállás visszásságai. Az eddigi tárgyalások egyik fő vitás pontja a jogdíjak egy formája volt, az úgynevezett maradványdíj, a színészek ugyanis a nagyobb alapfizetés mellett azt akarták elérni, hogy járjon nekik pénz a filmek, sorozatok ismétléséből is. Mindkét szakszervezet egyetért abban, hogy a streaming térnyerése lenyomta a béreket és megnehezítette az alkotók karrierépítését. A mesterséges intelligenciával kapcsolatban az alkotók attól tartanak, hogy a stúdiók a használatával még inkább alulértékelik majd a munkájukat, vagy akár teljesen ki is váltják azt.

Hollywood történetében egyébként ez a második alkalom, hogy a színészek csatlakoznak az írókhoz a sztrájkőrségben. Az egyetlen korábbi példa 1960-ban volt, amikor a SAG-ot az akkor még színész Ronald Reagan vezette, a tévés korszak hajnalán, ekkor közösen sikerre vitték a kompenzációs igényeikért és a jogdíjakért folytatott küzdelmet.

A gyártók szövetsége, az Amazont, az Apple-t, a Disney-t, a, a Netflixet, a Paramountot és a Warner Bros. Discovery-t is a soraiban tudó AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) a sztrájk bejelentése után csalódásának adott hangot, és azt közölte, hogy természetesen nem ebben az eredményben bíztak. Szerintük a szakszervezet sajnálatos módon egy olyan utat választott, ami anyagi nehézségekhez fog vezetni rengeteg ember számára, akik az iparágtól függenek, a stúdiók ugyanis nem tudnak működni a tévéműsorokat és filmeket életre keltő előadóművészek nélkül. Ajánlatukat "történelmi fizetés- és jogdíjnövelő ajánlatként" jellemezte, ami magában foglal nyugdíj- és egészségbiztosítási hozzájárulásokat, a próbajátékokra vonatkozó védelmet és a mesterséges intelligencia felhasználására vonatkozó korlátozásokat is.

Csütörtök reggel, még a bejelentés előtt Bob Iger, a Disney vezérigazgatója arról beszélt, hogy a sztrájkoló írók és színészek, illetve az őket képviselő szakszervezetek elvárásai valószerűtlenek. A többek között a Marvel, a Lucasfilm és a Pixar stúdiókat birtokló gigavállalat vezetője az üzletág problémáit emlegette, kiemelve, hogy még a covid utáni helyreállás sem történt meg teljesen. „Olyan szintű elvárásokat támasztanak velük szemben, amelyek egyszerűen nem reálisak, és csak hozzátesznek a kihívások halmazához, amelyekkel ez a szakma már most is szembesül. Őszintén szólva ez nagyon bomlasztó”, fogalmazott. Elmondása szerint tiszteletben tartja a szakszervezetek céljait, de „reálisan kell látniuk az üzleti környezetet”. Már ebből a néhány mondatból is érzékelhető, hogy a két fél álláspontja mennyire nem közelít egymáshoz, még a legfontosabb kérdésekben sem.

Már most is érezni a hatást

A sztrájk Kaliforniában és a régióban már eddig is éreztette a hatását, hiszen érinti a vendéglátósokat, a kellékszállítókat és igazából mindenkit, aki a hollywoodi produkcióktól függ bármilyen szinten.A forgatások száma durván lecsökkent, idén 56%-kal kevesebb filmes, illetve televíziós produkcióhoz kezdtek hozzá, mint tavaly, írtuk meg. A veszteséget még nehéz felbecsülni, mindenesetre a forgatókönyvírók előző, 2007-2008-as sztrájkja miatt 37 700 munkahely veszett el Kaliforniában. Akkor száz napig tartott a munkabeszüntetés, és 2,1 milliárd dollárra becsülték a kiesett produkciók értékét. Minthogy a sztrájk egybeesett a nagy pénzügyi válsággal, ezért különösen sújtotta Kalifornia államot, amely az USA többi tagállamához képest csak lassabban tért magához a krízis után. Most mindenki még rosszabb következményekre számít.

A gazdasági károk várhatóan most még tovább gyűrűznek, persze a megegyezés időpontjától függően. Ebben a cikkünkben (amit még a színészek csatlakozása előtt írtunk) írtunk többek között arról is, hogy milyen hatással lehet a magyarországi forgatásokra a sztrájk:

Az Armageddont megúszta Hollywood, de még mindig ott van a nyakán a kés

A rendezőkkel már megegyeztek ugyan az amerikai stúdiók az emelt bérekről és a javított munkakörülményekről, a színészekkel viszont még nem, így benne van a pakliban, hogy ők nemsokára csatlakoznak a forgatókönyvírókhoz, és szintén sztrájkba lépnek. Ebbe Los Angeles minden bizonnyal belerokkanna, mert a legutóbbi írósztrájk önmagában is munkahelyek tízezreinek megszűnését hozta Kalifornia fővárosában.